expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

sobota 29. júna 2013

Je to celé o personnummer 1

Myslím, že by bolo načase urobiť nejaký informačne-seriózny post, v ktorom by sa švédskachtivci mohli dozvedieť, čo treba robiť, ak sa sem chcú presťahovať, a možno aj nejaké praktické rady a typy. Napíšem teda iba o svojich skúsenostiach, podľa ktorých si môžete zmapovať, aký je postup, a prilepím k tomu pár udalostí z praxe (nikdy nie je nič také jednoduché, ako je to uvedené na webstránkach).

Krátko a jasne poviem, že prvé, čo potrebujete na zaradenie sa do života každodenného Švédska, je personnummer, a to je švédske rodné číslo. Je to must. Bez toho sa nedá nič (žiaden kurz jazyka zadarmo, a bez jeho znalosti je následne VEĽKÝ problém nájsť si zamestnanie; nedá sa nikam zapísať, mnohé banky neposkytujú otvorenie konta, nedostanete ID kartu, nepredĺžite si povolenie na pobyt a mnoho, MNOHO iných). Človek sa bez personnumer-u NEZAOBÍDE!
Ako druhá nevyhnutnosť je švédčina. Angličtina Vám úplne vystačí počas prvých mesiacov, napríklad v obchodoch, ale dokonca aj na úradoch. Ale bez švédčiny sa nezamestnáte. Okay, možno zamestnáte. Ale šanca je, ak mám byť úprimná, MIZIVÁ.

No a tu sa teda začína strastiplná cesta (a verte mi, to slovo som nepoužila tentokrát zo žartu).

Každý sa pred príchodom sem nachádza v inej situácii.
Moja „profesionálna“ situácia hneď po príchode do Švédska bola takáto: prisťahovala som sa k priateľovi (v zmysle k partnerovi), ktorý je Švéd. Inak som nemala žiadne záväzky. Švédčina u mňa žiadna. Z výšky na Slovensku som si priniesla trojročný diplom. Ako pracovné skúsenosti som za sebou mala rok učiteľovania, dve letá práce au-pair v Taliansku a jednu krátku tlmočnícku skúsenosť.
A toto som pre posunutie svojej situácie bližšie na ceste k personnummer-u urobila ja:
Moje prvé, že tak poviem kroky, smerovali na stránku migračného úradu Švédska (stránka je aj v angličtine, takže s týmto nebýva problém). Začnete práve na tejto stránke, lebo na migračnom človek získa kartu o povolení na usadenie sa a s tou sa potom môže uchádzať o personnummer.

http://www.migrationsverket.se/

Teda som si medzi nadpismi na webstránke našla opis situácie, ktorá sa mi naskytla (a to je, že sa sťahujem k niekomu do Švédska; iné možnosti sú napríklad, že sa sťahujete za prácou či za štúdiom). Prečítala som si pár drístov a stiahla príslušný formulár, ktorý som vytlačila, vyplnila a poslala na najbližší migračný úrad, ktorého adresu nájdete tiež na stránke (v mojom prípade to bolo Växjö... to je slovo, čo? XD). Vtedy na webstránke stálo, že trvá približne tri mesiace, kým príde odpoveď, a že počas tých troch mesiacov by ste sa NEMALI nachádzať vo Švédsku. Moja rada je ignorovať to, nikoho v skutočnosti netrápi, kde ste.
...pravda je však taká, že by to niekoho trápiť malo. Ani občania EÚ by sa vo Švédsku nemali zdržať dlhšie než tri mesiace, ak si počas tých troch mesiacov nepodali žiadosť o povolenie na pobyt na migračnom. Avšak nestrážia si to, a nikto to nekontroluje. Plus nikto Vám nedokáže, že ste medzičasom neboli autom na dva dni doma.
Nech je, ako chce, dva mesiace sme od migračného nepočuli, potom prišiel papier o tom, že sme nevyplnili ešte jeden formulár, ktorý priložili v liste. Dobrá vec je, že Vám pošlú také číslo, ktoré keď na stránke migračného úradu zadáte, stránka Vám napíše, v akom štádiu vybavovania je Vaša žiadosť. To sa mi zdá celkom pohotový nápad.
Medzičasom však na stránke zmenili pár informácií, a to napríklad čakaciu dobu; vybavenie online žiadosti môže trvať 4 mesiace, a obyčajnej papierovej 10 (odporúčam si to spraviť cez internet, väčšina mojich známych potom dostalo odpoveď v priebehu týždňa)! Keď som si toto prečítala, tak ma skoro vystrelo do fialova. Zavolali sme na migračné, že čo sa teda deje, a tam nám „milá“ pani oznámila, že ona nevie, a že to môže trvať aj 6 mesiacov. Tak už som mala pár pekných tipov na to, ako dlho ešte asi budem čakať. Prestávalo mi byť všetko jedno.
A toto by Vás tu nemalo zaskočiť. Čakacie doby na migračnom môžu byť naozaj vysoké. Plus migračný úrad by, tak ako väčšina úradov, mal ísť ruka v ruke s daňovým (tzv. Skatteverket). Pravda je taká, že na daňovom ani nevedia, čo sa na migračnom deje, ale nevedia anilen, aký je postup. Nevyčítam im to, len Vás informujem. Ak sa chcete niečo dozvedieť, načítajte si to na stránkach, nepýtajte sa. Škoda kyslíka.

Zdôrazňujem ešte, že to je iba čakacia doba. Nikto nepovedal, že Vám nakoniec povolenie aj dajú.

Aby som ešte ukázala na to, že pravidlá logiky pri rozhodovaní o udelenie povolenia usadiť sa sa môžu líšiť od Vašich, uvádzam prípad mojej známej: jej situácia bola očividne komplikovanejšia než moja; Poľka, vydatá za Taliana s ktorým mala aj päťročné dieťa, bez výšky, bez akejkoľvek pracovnej skúsenosti. Prišla sem (aj s dieťaťom) za novým švédskym partnerom, s tým talianskym nebola rozvedená, boli iba v stave separácie. O personnummer požiadala spolu so svojím synom. Bez personnummer-u, ako som povedala, sa nič nedá, teda ani zapísať dieťa do školy. Ale keďže dieťa bolo vo veku, v ktorom začína školskú dochádzku, práve vďaka tomuto faktu personnummer dostali v priebehu dvoch mesiacov. Opakujem, aby mohla zapísať syna do školy.
Bolo mi naozaj ľúto, že napriek tomu, že ja som ešte v živote neurobila žiadnu, že to tak hlúpo poviem, „veľkú chybu“ (neotehotnela mimo manželstva, nevydala sa za nesprávnu osobu, neemigrovala predtým do inej krajiny, a k tomu mám aj aké také vzdelanie a pracovnú skúsenosť vo svojom odbore), nemám to ľahšie než osoby, ktoré ... Ani neviem, ako to zakončiť. Ale myslím, že pointu každý zachytil.

Odpoveď prišla až po ďalších dlhých štyroch mesiacoch, počas ktorých som každý jeden jediný dník kontrolovala schránku a nenachádzala v nej ani jednu obálku s ceduľkou s mojím menom. Ale prišla! A bola pozitívna!
Akonáhle Vám príde pozitívna odpoveď z migračného, prakticky máte vyhrané. Začína tým síce Maratón úradov č.2, ale aspoň viete, že už personnummer dostanete.
Ešte spomeniem, že v drvivej väčšine prípadov platí prvé schválenie iba na dočasný personnummer, dvojročný. Po tom si ho treba obnoviť, ale do dvoch rokov si tu už stihnete spraviť aký taký život, a predĺženie tak býva málokedy problémom.

A v tomto bode na dnes skončím.

Mnohí by ste sa asi spýtali, prečo som na migračné nešla hneď z fleku, ale namiesto toho som pár mesiacov čakala. Hlavný dôvod je ten, že som sa hanbila hneď na druhý deň po príchode tam dôjsť, respektíve vyplniť formulár takýmto štýlom: „Hm dobrý, budem hovoriť anglicky, takže sa snažte mi rozumieť... Prišla som včera, prisťahovala som sa k môjmu frajerovi, ktorého som prakticky spoznala cez internet pred štyrmi mesiacmi a odvtedy sme sa stretli „až“ raz... Včera som po prvý krát prišla do Švédska, teraz ma tu máte, dajte mi personnummer. Dikes. Držte sa tu.“
Migračný Vás totiž môže požiadať aj o dokázanie serióznosti vzťahu (fotky, letenky, korešpondenciu atď.). Ja som chcela, aby serióznosti nášho vzťahu verili nielen oni, ale aj ja sama.

Chcem priložiť aj link na oficiálnejšie a hlavne všeobecnejšie informácie, ktoré by mali poznať osoby, ktoré plánujú prisťahovať sa do tejto krajiny, nech sa páči:
Link sa vzťahuje hlavne na pracovné podmienky, ale popisuje aj presnejšie informácie o kontakte s migračným úradom a pod.

Po prečítaní informácií z linku mnohým, ktorí uvažovali nad svojím presunom do Švédska, asi klesne úsmev. Musím však bohužiaľ dodať, že je to celé pravda, toto nie je Írsko ani Anglicko (kde sa prakticky zamestná aj analfabet v prvý deň po príchode). A nebudete jediní, ktorí sa sem chystali, štatistické úrady zaznamenali omnoho viac európskych prisťahovalcov hlavne teraz, počas krízy.

A o tom, čo sa dialo na migračnom, v niektorom z budúcich postov. Sľubujem, že už nebude taký suchý ako tento ;). Jednak dúfam, že pomohol, a veľa šťastia! Otázky hádžte do komentov, ak budem vedieť, určite odpoviem! :)

Druhý diel: Je to celé o personnummer 2

"I hated the maze of bureaucracy with a passion, but I´ve found the best way to deal with it is to smile and act stupid. That way, no one gets confused."

Kim Harrison, Dead Witch Walking

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)
Kíp smajlík! :)

13 komentárov:

  1. Ale to si cakala 4 mesiace na personal number bez, ktoreho si si nemohla zalozit ucet v banke? Takze si pouzivala slovensky? A ako si si nasla pracu ked si nevedela po svedsky? Ako dobre, ze si tam uz mala priatela.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja doteraz prácu nemám. S účtom v banke je to karneval, v každej banke na každej pobočke si hovoria, čo chcú. Niekde dajú účet aj bez pn, niekde chcú dokonca aj švédsky občiansky. Komédia.

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. No, ja som mal lepsiu poziciu, kedze som uz mal job a bolo to este v roku 2008. Migracne som ani neriesil, sef mi dal kopiu z ich stranky, kde bolo napisane, ze ako obcan EU mam pravo byt vo Svedsku. Personnummer som dostal asi za tyzden, spolu so mnou aj moja zena. ID nam este dala banka, teraz sme si to obnovovali cez Skatteverket podla novych pravidiel.

    Takze neviem ako sa zmenili pravidla, ale ako obcan EU nemusis ziadat o povolenie pobytu. Tiez personnummer mozes ziskat ako manzelka alebo sambo ak je tvoj partner Sved. S pracou je to samozrejme blbe, ale mnoho ludi to riesi napriklad tak, ze zacnu znovu studovat. Inak mas uz len dve moznosti: 1. zacnes podnikat (znalost svedstiny!), alebo 2. ist pracovat do statneho sektoru = skolky, zdravotnictvo.

    Kazdopadne drzim palce.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ubezpečujem Ťa, že o povolenie k pobytu žiadať musíš. Mám to overené, lebo nejaký trkvas mi povedal, že mám ísť iba na Skatteverket a tam mi to iba pošlú do Malmo a o tri týždne to mám, zatiaľ čo o tri týždne prišiel iba papier, kde sa iba pýtali, kde mám povolenie z migračného.

    Personnummer môžeš dostať, ak je Tvoj partner (sambo) Švéd, ale oficiálne sa jeho (jej) sambo stávaš, až keď dostaneš povolenie k pobytu - čiže aj tak ideš na migračné.
    Máš pravdu, kto má prácu, personnummer dostane do jedného-dvoch týždňov. To však môj prípad nebol, lebo na akúkoľvek prácu, ktorú som vyštudovala alebo v nej mám prax, tu švédčinu potrebovať budem..
    Palce drž, dnes si idem dať kopnúť do riti na Arbetsformedlingen XD ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. U nas byva brat mojej zeny, zamestnali sme ho ako au-pair. Spisali sme zmluvu, isiel s tym na Skatteverket a po asi 2 mesiacoch (kvoli hlupej chybe v ziadosti, napisali sme to len na 11 mesiacov) dostal personnummer. Teraz asi rok studuje na svedskom gymnaziu, spravil skusky z jazyka a hlasi sa na VS. Vyzera to tak, ze sa tam dostal.

    Uvazujem, ze si to tiez mohla spravit takto. Problem je len v tom, ze musim za neho platit dane a prislo nam blbe na tom nejako klamat. Ale mozno sa to da ...

    Kazdopadne v jeho pripade sa migracne tiez neriesilo.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Áno, keď má človek prácu, dostane personnummer bez imigračného.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Mohla si uzavriet zmluvu o husarbete s niekym z rodiny, dokonca aj tam, kde byvas. Formalne plat, mozno nejake dane zaplatit. Staci im zmluva na 12 mesiacov a daju ti personnumer. Stacilo sa popytat v komunite ludi, co to riesili.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Bola by som vedela, mohla som...
    Hádam sa tým budú môcť inšpirovať do budúcnosti iní, ktorí sa ešte len budú snažiť o pn :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ahojky Danko, jenom takova mala poznamecka aji z moji strany... ty jsi to mela specificke hlave tim ze jsi mela od zacatku pritele tady a tudis jsi musela zadat pres migracni aby vam uznali to "sambo". Jinak my z EU nemusime zadat o povoleni k pobytu, pouze o jakesi pravo zustat ve svedsku dele nez tri mesice. A to bud na zaklade studia, prace, a nebo ze tu zije rodinny prislusnik. Pokud tu clovek jede z duvodu pracovnich tak to pak prvni kroky vedou na Skatteverket ziskat personnummer. A to ziska za predpokladu, ze ma duvod zustat ve svedsku minimalne rok (proto jak jsem cetla vyse byl problem s temi 11 mesici) a to bud: 1) je prijaty k minimalne rocnimu studiu na univerzite 2)ma pracovni smlouvu minimalne na 1 rok 3)pozvrzeni o tom ze je sambo/event jiny rodinny prislusnik 4) prokaze ze ma na konte minimalne 150 SEK a pojisteni z vlastni zeme na 1 rok dopredu (jsou na to specialni formulare). Pokud ani jedno, nema narok na personnummer. Takze pokud nekdo ziska praci a ma pracovni smlouvu, s tou vali na Skatteverket a pak uz jen online prihlaska na migracni, kde uz jen potvrdi ve velmi kratke dobe to ze muze zustat ve svedsku po dobu co ma praci. Osobne jsem na migracni vubec chodit nemusela, zadne foceni, otisky, nic... :-) hezky den vsem :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Ako som už aj vravela, opísala som svoju cestu.
    Fakt stačí 150? Šak to je úplne ridiculous. Neni tam nijaký háčik? Veď potom by to tak robil každý... No pánečku...

    OdpovedaťOdstrániť
  11. :-D nejak mi uteklo 150 tis. SEK :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  12. veď to je rozdiel iba pár núl XD jaaaj dobrá si XD

    OdpovedaťOdstrániť