expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

utorok 1. októbra 2013

O škole švédčiny, časť druhá

Milí priatelia :)
Rada by som sa ospravedlnila za moju dlhú absenciu, v poslednom čase som bola totiž príliš zaneprázdnená behaním po úradoch, bytím nervóznou kvôli prvej pracovnej skúsenosti vo Švédsku a následne ruinovaním dobrej nálady každého, kto so mnou ostal v miestnosti aspoň päť minút XD
Všetko to však viedlo k novým skúsenostiam, o ktoré sa teraz podelím, a v tomto článku hlavne ohľadom štúdia švédčiny, finančného bonusu a získania praxe.

Škola švédčiny SFI
Každý žiak ju ukončuje skúškou úrovne D, a potom čau párky. Na každej úrovni sa skúška skladá z piatich častí. Pokiaľ ide o úroveň D a jej zložitosť, tak akonáhle ste schopní povedať zloženú vetu, mali by ste to zvládnuť (naozaj to nebolo ťažké). Test Vás preskúša najprv v odposluchu, avšak ešte stále Vám nahrávku pustia dvakrát, takže máte nejakú tú minútku na prehltnutie paniky :). Pred každým cvičením máte dokonca voľnú chvíľku na to, aby ste si sami prečítali úlohu a otázky, takže počas odposluchu viete, na čo sa máte sústrediť.
V druhej časti sme dostali písať sloh, dokonca dva, čo ma trocha zaskočilo. Oba to boli listy, jeden „mail kamarátovi“ na určenú tému a druhí „odpoveď na list miestnych politikov“ (dostali ste od nich list s otázkou, na ktorú máte formou listu odpovedať). Pri kontrole slohu učiteľmi neide ani tak o gramatické chyby; ide hlavne o to, či by Švéd pochopil, čo ste tam napísali. Stále Vám v zadaní napíšu tri body, a tých sa musíte držať, teda sa k nim musíte v liste vyjadriť. Taktiež je dôležité začať a ukončiť list vhodným spôsobom (to Vám všetko oni zopakujú, ale naozaj sa toho treba držať).
Následné dve časti boli obe o čítaní s porozumením; teda dostanete nejaký test a za ním otázky. Väčšinou treba vybrať správnu odpoveď, alebo rozdelia päť-šesť viet na polovicu a zamiešajú to, a Vy musíte pospájať časti vety tak, aby to dávalo zmysel.
Tu to väčšinou nie je ani tak ťažké ako mätúce. Dostala som napríklad šesť výpovedí ľudí na otázku o švédskej zime, a potom bolo treba vyznačiť, ktorí dvaja majú zimu najradšej a ktorí dvaja ju naozaj nemusia. Nasedela som sa nad tým, lebo hoc aj som rozumela každé slovo z ich výpovedí, bolo pre mňa zložité rozhodnúť, kto tú zimu má najviac „nerád“.
Na druhej strane, som žena a teda všetko od prírody komplikujem, takže možno muži budú mať takéto rozhodnutia jednoduchšie XD
...no a na konci je to ústna časť, kde dostanete tému, na ktorú budete diskutovať so spolužiakom, a potom inú tému, o ktorej budete musieť učiteľovi porozprávať.
Stále tam stoja dvaja učitelia a aj pri kontrole sú to stále dvaja, ktorí čítajú sloh, takže hodnotenie by malo byť objektívne.
Za každú časť dostanete známku A, B, C, D, E alebo F (iba F znamená „neprešiel“), a potom Vám to spriemerujú do výslednej známky.

SFI bonus
Ak sa dobre (teda skôr rýchlo než dobre XD) učíte v škole SFI, môžete sa po každej zvládnutej skúške uchádzať o peňažný bonus. Toto je jeden z mála bonusov, o ktorý sa môžeme uchádzať aj my, čo sme z Európskej únie.
Podmienky sú dosť jednoduché:
  • Musíte mať medzi 18 až 64 rokov;
  • Musíte dostať A, B, C, D alebo pri najhoršom E na niektorom z kurzov (čím zložitejší kurz, tým vyšší bonus) v čase kratšom než rok od dátumu, keď ste začali študovať na SFI;
  • Musíte dostať známku v čase kratšom než 15 mesiacov od dátumu, keď ste dostali personnummer;
  • Po tom, čo ste známku dostali, sa o bonus musíte uchádzať najneskôr do troch mesiacov.
Pokiaľ som to dobre pochopila, potrebujete mať aj povolenie na pobyt (čiže nie iba personnummer od Skatteverketu, ale aj „uppehållstillstånd“ z migračného). Tam je istý kód, podľa ktorého oni zistia dôvod, kvôli ktorému ste tu. Taktiež treba priniesť aj Person bevis z daňového (sú rôzne druhy, ten, ktorý potrebujete tu, sa volá Första dagen i Sverige)
Teda zakaždým, keď dobre spravíte test, a naďalej spĺňate podmienky, sa môžete uchádzať o bonus. Avšak zo sumy Vám stále odpočítajú sumu, ktorú ste už minule dostali za predošlý test (ale s nami vybabrali, čo? XD).
Nesmiete však mať povolenie na pobyt vďaka tomu, že tu pracujete alebo študujete.

Po SFI môžete pokračovať vo švédčine na SAS, švédčina ako druhý jazyk.
Bohužiaľ, z toho predmetu Vám už správy neprinesiem. Od pondelka nastupujem do inej školy.
Ide o to, že ak chodíte do SFI, väčšinou tam pracuje aj osoba, ktorá Vám pomôže nájsť nejakú pracovnú prax (samozrejme, neplatenú) v odbore, ktorý si vyberiete. Peniaze za to síce nemáte, ale aspoň si môžete do životopisu pripísať, že máte za sebou prax vo Švédsku a značne sa vylepšíte v jazyku :).
Ja som chodila do SFI iba tri týždne, a za ten čas mi prax nemohli dať, lebo vedeli, že do mesiaca urobím skúšku a odchádzam (na pomoc s praxou aj na samotnú prax máte nárok iba ak stále chodíte na SFI). A na SAS Vám už pomoc s praxou, paradoxne, nedajú. Je to naozaj smiešne, pretože žiaci SAS sú na tom so švédčinou lepšie, čiže aj v praxi by sa viac uplatnili. Na SFI som mala spolužiakov, ktorí po švédsky naozaj iba habkali, a prax dostali. Dávno som si už zvykla, že slovo „fér“ je rozprávkové.
Dozvedela som sa však, že ak prejdem do inej školy, Eductus, budem môcť chodiť na kurz s názvom „Yrkessvenska“, kde sa štúdium jazyka prispôsobí mojim jazykovým potrebám. Znamená to, že Vy vysvetlíte, aké máte vzdelanie a pracovné skúsenosti, a čo by ste vo Švédsku chceli robiť, a oni Vám pomôžu so švédčinou v danom odbore, a posnažia sa Vám v ňom aj nájsť prax.
Pekné, nie? Dúfajme, že to tak bude aj v realite :)

Toľko zatiaľ o škole, dúfam, že niekomu to aj pomôže :)

Prvý článok o SFI nájdete tu: Ako som chodila do školy švédčiny

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)

Kíp smajlík! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára