expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

utorok 5. novembra 2013

10 švédskych čudností

Tak dnes to bude o desiatich švédskych čudnostiach. Niežeby ich bolo iba desať, ale tieto som len tak vysypala z rukáva. Ktorý mimochodom nemám ale nevadí.

1. Všetko v tube. Nátierky, kaviár, horčica...

zdroj
2. Sladký chlieb. O tomto sme na stránke Slovákov vo Švédsku už mali nejednu diskusiu. Ako môžu jesť to sladké hovno?? Úplne to kazí podstatu chleba. Po istej chvíli som našla aj slaný, ale ten bol tak natenko narezaný, že som si ho kľudne mohla pomýliť s papierikom. A ešte jedna vec! Na Slovensku je všeobecne najobľúbenejší chlieb s chrumkavou kôrkou. Tu som chrumkavú kôrku videla iba na bagete (a to doslova iba videla, lebo som ju nekúpila, takže neviem, či to nebol iba očný klam XD).
Ja som začala kupovať tzv. grécky chlieb, nie je síce chrumkavý (ako by pravý grécky byť mal), ale zas neni ani sladký. Je aj menší, než tie ich zvyčajné maxichleby (jättefranska je skoro taký dlhý ako náš byt), ale je aj lacnejší.
Plus pekáreň v Maxi je „oničom“, ohavnejší muffin než pečú oni už upečiem iba ja XD

zdroj
3. Vianočná tradícia „pozerania Káčera Donalda“. No tu som skoro tiež odpadla. Na Vianoce je tu najväčšia tradícia, že Švédi KUKAJÚ TELKU s vianočným videom káčera Donalda. Ja nechcem spochybňovať vtipnosť tejto rozprávky, a som si istá, že na Slovensku máme tiež tradície, o ktorých keď Švédi počujú, tak musia mať pocit, že nám šibe, ale aspoň sú tie tradície ozajstnými tradíciami (sú staré). Tu sa ako tradícia kuká telka. Yeah.
(Samozrejme, to sa deje o štvrtej poobede, potom je veľká večera a potom darčeky. Ďalší zvyk je tanec okolo vianočného stromu, ale to si nechajme na inokedy XDXDXD)

4. Sviečky. Celkovo majú záľubu v matnom osvetlení.
Nikdy som to nepochopila. Sedia v tme pri sviečkach, akoby nemali lampu.
Pred pár dňami bola víchrica a niekde vyrvalo dostup elektriny. Potom ukazovali v správach babču, ako hovorí o tom, že musela iba sedieť pri sviečkach. Skoro som plakala od smiechu. Veď TAK ČI TAK majú zapálené iba sviečky XD

zdroj
5. Thajsko. Už ani neviem, ako sa to po našom píše.
Neviem, čo na tej krajine vidia. Keď niekto povie, že chce cestovať napríklad do Talianska, tak to pochopím; architektúra, dobré jedlo, slušný turistický servis, nádherná príroda, obyvateľstvo sa za turistu hoc aj predá. Ale Thajsko? Chudoba, človek nevie, či sa vôbec môže napiť z kohútika, obrovské pavúky, chobotnice. Akoby niekto chcel mať hotel hneď vedľa chatrčí, kde vidí biedu a pri opaľovaní na pláži od seba odháňať psy.

6. Blahoželanie na narodeniny. U nás je zvykom sa postaviť do radu a blahoželať, potriasť rukou, priať. Tu to nejak nie je až také populárne. Najčastejšie sa spieva narodeninová pieseň pre oslávenca, a samotné odovzdávanie daru nie je až také osobitné. Nevravím, že to je zlé, alebo horšie od nášho systému. Ja len no. Je to iné.
Pri prvých narodeninách, na ktorých som sa tu zúčastnila, som sa cítila veľmi neslušne, vzhľadom na to, že sme iba vošli do domu, povedali čau a šmarili darček do rohu XD

7. Hranie. Na Slovensku som si až takú obľubu v hraní počítačových hier nevšimla. Minule, keď som na SVK vošla do obchodu s hrami, zíval prázdnotou a neprofesionalizmom.
Tu je to dosť o hraní (ani sa nedivím, zima je dlhá a krutá XD). Za rok ma systém, bohužiaľ, vtiahol. Na nové hry na playstation stojím v rade niekedy aj od siedmej rána (keď som tak šla čakať prvý krát, tak mi frajer dohováral: „Neboj sa, určite nebudeš jediné dievča v rade...“ Pcha. Už nikdy ma tak ľahko neoklame XDXD).
Ale aj hranie spoločenských, počítač-a-elektroniku-nevymáhajúcich hier je tu dosť populárne. „V rodine“ sa počas leta na každej návšteve hrá kriket alebo kubb, počas zimy staré dobré človeče alebo kartové hry. Naši boli dosť prekvapení, keď na našej prvej slovenskej návšteve frajer prekutral celý dom aby našiel niečo, čo by sme mohli spolu hrať. Vzhľadom na jazykovú bariéru to bol pekný ice-breaker :)
Zaľúbenie v hrách vidieť aj v telke, dávajú plno reklám na rôzne portály s hrami a hazardom.

8. Čísla týždňov. Pri dohadovaní si stretnutia so Švédom treba počítať s tým, že namiesto presného dátumu stretnutia zadá číslo týždňa. Sranda je, že si neuvedomujú, že sú asi jediní, kto vie, o aký týždeň sa jedná.

9. Výzdoba okna. Alebo lepšie povedané parapety. Akože, záclona prakticky žiadna (tie dve tenké handry, čo im visia vedľa okna, neviem, načo majú XD), a na vnútornej parapete orchidey, sošky, modely lodí, lampičky, v zime samozrejme IKEA hviezda XD. Asi si teraz hovoríte „Ale veď potom im každý vidí do bytu“. Nah. Nevidí, lebo, ako sme už spomínali, vo vnútri majú totižto zapálené iba sviečky XD

zdroj
10. Poradové číslo v obchode. Nie je to len v obchodoch, ešte častejšie to nájdete na úradoch. Malá mašinka, z ktorej si potiahnete lístok s poradovým číslom. Alebo aj keď niekam voláte, a ste na čakacej linke, tak po chvíli Vám to tam stále oznámi, na akom mieste sa nachádzate. Dosť známy je skeč, kde istá dáma volá do nejakej inštitúcie a tam jej hneď z kraja oznámia: "Vaše poradové číslo je 153." Po dlhšej chvíli sa konečne prepracuje k jedenástke, a o dve minúty hlas zaznie znova: "Vaše poradové číslo je 12..." No mňa by vystrelo do fialova XD

To bolo iba v krátkosti o niekoľkých malých rozdieloch, čudnostiach.

O rok neskôr som publikovala druhý článok podobného rázu a nájdete ho tu :)

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)
Kíp smajlík! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára